• Imprimeix

Els Mossos d'Esquadra, Adif i Renfe acorden revisar els protocols de treball per millorar les mesures de seguretat a l'estació Barcelona-Sants

Torna
Dijous, 08 de novembre de 2018
· Aquest matí s’ha celebrat una reunió, convocada per la comissaria General de Mobilitat, per tal d’avaluar l’incident d’ahir després que una passatgera accedís a un comboi amb una maleta que podia contenir una granada de mà
 
. Els assistents han conclòs que les mesures actuals existents a l’estació funcionen correctament però que situacions com les que van tenir lloc ahir permeten revisar i actualitzar les pautes de treball entre els Mossos i els operadors

 

La Policia de la Generalitat- Mossos d’Esquadra, Adif i Renfe s’han reunit aquest matí per avaluar l’incident que va tenir lloc ahir quan una passatgera va accedir al tren AVE amb una maleta que els escàners van detectar que podia contenir una suposada granada de mà. Durant la reunió, a la qual hi han participat els principals responsables de la Comissaria General de Mobilitat i de la Regió Policial Metropolitana Barcelona, d’Adif i de Renfe, s’ha analitzat cronològicament l’incident per esclarir la seqüència de fets i detectar en quins punts cal millorar els procediments de treball.

Els assistents han constatat que les actuals mesures de seguretat que hi ha a l’estació de Sants funcionen correctament però que incidents com els d’ahir permeten revisar procediments de treball per tal de millorar i augmentar la seguretat dels passatgers.
 
Les dades que avui s’han aportat han permès concloure que ahir, a les 7,29 hores del matí, es va produir una disfunció en el punt de control d’accés a la zona AVE de l’estació Barcelona- Sants. Quan es va detectar la maleta sospitosa, es va aturar immediatament un passatger que duia diverses maletes per fer les comprovacions oportunes però cap d’aquestes contenia l’objecte que mostrava l’escàner. Al mateix temps que s’estaven fent aquestes comprovacions, la maleta detectada a l’escàner, que es trobava enmig de les del passatger aturat, va ser retirada per la seva propietària. La dona va accedir a l’andana de l’AVE i va pujar al tren que va sortir direcció a Madrid-Atocha, a les 7.40, sense adonar-se que l’alarma s’havia generat sobre el seu equipatge. 

Paral·lelament, personal de seguretat privada va començar a fer les primeres gestions per aclarir la situació però finalment en adonar-se que la maleta no es trobava en el control va comunicar-ho al Centre de Protecció i Seguretat d’Adif. A través de les càmeres de videovigilància es va analitzar el punt de control i es va identificar com una dona havia retirat la seva maleta d’entre les de l’usuari aturat.  A les 8.02 hores, els Mossos van rebre l’avís de l’incident i van posar en marxa el dispositiu i tots els protocols que comporten el reforç de la seguretat, l’activació de les unitats especialitzades, com Tedax-NRBQ i ordre públic, i els altres cossos d’emergències.
A les 9.40, es va tenir constància que la passatgera havia embarcat al tren de les 7.40, en direcció a Madrid, motiu pel qual es va posar en coneixement del Cos Nacional de Policia, de la Guàrdia Civil i del CITCO, Centre d’Intel·ligència contra el Terrorisme i el Crim Organitzat. En aquell moment, el tren es trobava a Alcolea del Pinar, a Guadalajara.  
 
Amb aquesta informació i atès que la Unitat Canina i els TÉDAX havien finalitzat les requises a l’estació amb resultat negatiu, el cap del dispositiu dels Mossos d’Esquadra va demanar que es comencés a normalitzar la circulació dels trens i que a poc a poc s’anés desactivant el desplegament policial.
Poc després de les 10:30h es va poder constatar que el Cos Nacional de Policia havia localitzat la passatgera i comprovat la maleta a l’estació d’Atocha i havien pogut certificar que l’objecte sospitós havia resultat ser la sivella d’un cinturó amb la forma d’una granada.
 
Per tot plegat, a la reunió d’avui, també s’ha acordat millorar les comunicacions per tal de reduir el temps d’avís en casos de possibles emergències, revisar el dimensionament dels recursos de seguretat en els punts de control amb escàner i  les funcions assignades al personal encarregat de realitzar les comprovacions. En aquest punt, Adif ha arribat al compromís d’incrementar la presència de personal de seguretat privada en hores punta quan el flux d’usuaris és més intens. L’objectiu és evitar una acumulació de passatgers en l’accés al control per tal de minimitzar disfuncions com la generada ahir que va comportar l’activació d’un dispositiu de seguretat.
 
Finalment, els assistents han posat de manifest i han agraït la bona col·laboració que en tot moment van mantenir els passatgers que van ser desallotjats.

Més informació