• Imprimeix

Detingut el responsable d'una assessoria fiscal per falsejar dades dels seus clients a fi d'obtenir diners d'Hisenda

Torna
Diumenge, 09 de desembre de 2018
· El cap de la gestoria, ubicada a Santa Coloma de Gramenet, captava clients als quals els oferia la possibilitat de confeccionar les seves declaracions tributàries de manera que en cas de rebre devolucions per part de l’Agència Estatal d’Administració Tributària es repartien els imports al 50%
 
· Els clients no tenien coneixement que les devolucions eren possibles mitjançant el falsejament d’algunes de les seves dades fiscals com l’abonament de lloguers, els fills al seu càrrec o la presentació conjunta de la declaració tributària
 
Agents de la Policia de la Generalitat- Mossos d’Esquadra de la Divisió d’Investigació Criminal van detenir el 27 de novembre un home, de nacionalitat peruana i de 49 anys, com a presumpte autor dels delictes d’estafa a la hisenda pública i falsificació documental.
 
La investigació es va iniciar a principis de 2017 arran d’uns moviments sospitosos detectats en els comptes corrents de clients de la gestoria, on s’observava l’obertura i tancament d’un compte corrent per part de diferents persones en un breu espai de temps amb l’objectiu únic de rebre la devolució de la declaració fiscal, de manera que totes les persones, sense aparent relació entre elles, tenien en comú el mateix domicili.
 
Aquesta circumstància va permetre identificar algunes de les persones que havien rebut les devolucions per part de l’ l’Agència Estatal d’Administració Tributària (AEAT) mitjançant el falsejament d’algunes de les seves dades fiscals, com per exemple l’abonament de lloguers, si tenien fills al seu càrrec o la presentació conjunta de la declaració tributària.
 
A mesura que s’avançava en la investigació econòmica es va comprovar com des de la gestoria fiscal el seu responsable es dedicava a captar clients potencials a través d’anuncis publicitaris, principalment a través de les xarxes socials, on s’oferia la possiblitat d’obtenir les devolucions de manera ràpida i fàcil. Per fer-ho utilitzava eslògans esquer com el fet de disposar d’un permís especial de l’Administració Tributària per poder recuperar les rendes antigues o la tinença d’un programari informàtic capaç d’agilitzar els estudis de viabilitat econòmica a l’hora d’obtenir les devolucions.
 
D’aquesta manera l’assessoria disposava dels certificats digitals dels seus clients com si fossin propis per presentar telemàticament les declaracions i, fins i tot, obrien comptes corrents sense coneixement dels clients, que confiaven en què el procés era absolutament legal.
 
En els darrers anys l’assessoria també s’havia especialitzat en la contractació de diverses assegurances mèdiques i de decessos, tot i que els investigadors han pogut detectar igualment que alguns d’aquests productes s’havien contractat sense el consentiment dels seus clients.
 
El 27 de novembre els investigadors van fer un dispositiu policial a Santa Coloma de Gramenet que va comportar la  detenció del responsable de l’assessoria fiscal, acusat de presumptes delictes d’estafa a la hisenda pública i falsificació documental.
 
També es va practicar una entrada i perquisició a l’assessoria fiscal, d’on es va intervenir una gran quantitat de documentació econòmica i dispositius informàtics que s’analitzaran als propers mesos amb la intenció de poder acreditar el frau en el seu conjunt i per identificar el nombre de víctimes afectades.
 
Els investigadors han demanat a l’Agència Estatal d’Administració Tributària poder disposar de les seves bases de dades tributàries i ajudar en les tasques d’identificació de les declaracions fiscals objecte del frau.
 
A l’espera d’analitzar el contingut de la informació intervinguda els investigadors consideren que el número de persones afectades podria superar àmpliament les 300 persones, amb un frau estimat proper als 500.000 euros.
 
El detingut va passar a disposició judicial el dia 29 de novembre i el jutge va decretar la seva llibertat amb l’obligació de presentar-se setmanalment.
 
 
 
Àrea de Comunicació
Barcelona, 9 de desembre de 2018