El cos de Mossos d’Esquadra planteja un model policial de proximitat, pròpia d’una policia adaptada a la nova realitat del segle XXI i que té en compte les necessitats de la ciutadania, les seves inquietuds i les seves demandes.

El diàleg i la confiança és la pràctica habitual d’un sistema de seguretat d’un país modern, obert i en constant transformació. 

Treballem per a la comunitat, i en aquest sentit la prevenció i l’assistència i l’auxili a les persones són un eix primordial en el què s’inverteixen molts esforços, temps i dedicació.

Amb el model de policia de proximitat promovem la participació del ciutadà en la seva pròpia seguretat fent-lo co-responsable mitjançant consells i mesures de prevenció.  

La policia de porximitat està integrada pels Grups de proximitat i les Oficines de Relacions amb la Comunitat.

La tasca de proximitat és una de les característiques del nostre model policial

Policia de proximitat

Gràcies a les unitats de proximitat tenim una presència molt activa a tot el territori, als barris i pobles, i en espais tan importants com els mercats, comerços o escoles, entre molts altres.

El contacte proper i constant amb la ciutadania, així com la proximitat geogràfica permeten una relació propera i cordial que apropa el servei policial a les persones o facilita també l’assistència a les persones, base del servei i del compromís d’aquesta policia. 

Amb la policia de proximitat els Mossos d'Esquadra copsem les principals inquietuds, dubtes i demandes a peu de carrer i transformem els problemes en solucions.

 

Proximitat
Proximitat fires

Oficina de Relacions amb la Comunitat

Els agents de les diferents oficines de relacions amb la comunitat de tot Catalunya tenen una relació i contacte permanent amb els representants socials: associacions de comerciants, entitats veïnals i familiars, representants religiosos o ens culturals, entre altres.

També, mitjançant xerrades, reunions i taules rodones es donen a conèixer les principals preocupacions de la comunitat i s’orienta l’activitat policial a millorar l’entorn i fomentar relacions lliures de conflictes. 

Oferim constantment consells de seguretat útils i situem la prevenció com a objectiu primordial de la policia. Es reparteixen tríptics amb mesures d’autoprotecció pensats i elaborats específicament al col·lectius als què s’adrecen: gent gran, joves, nouvinguts, etc. o sobre temes concrets que poden precoupar als diferents col·lectius: vacances segures, domicilis segurs, internet segura...

Policia de proximitat
proximitat consells seguretat

Informació relacionada

Posem especial atenció als col·lectius socials que més ens necessiten

Les nostres accions s'adrecen a tota la societat però fem especial èmfasi en els col·lectius socials que, per les seves característiques específiques, poden ser més vulnerables o estan exposats a més riscos:

  • la gent gran,
  • els menors,
  • les persones amb discapacitat,
  • els immigrants,
  • les dones,
  • les persones homosexuals,
  • les persones transexuals,
  • els comercialnts,
  • l'entorn rural,
  • les persones nouvingudes,
  • els turistes.

I sobre alguns temes concrets...

Hi ha aspectes concrets que poden generar més preocupació entre la ciutadania; és per aquest motiu que duem a terme diferents accions per ajudar a prevenir els delictes o els conflictes i reduir la percepció d'inseguretat en diferents àmbits:

  • Comunitat educativa i famílies.
  • Activitat comercial i empresarial:
    • gremis
    • associacions
    • empreses
    • comerciants
    • petits empresaris
  • Món rural.
  • Odi i discriminació.
  • Seguretat a la xarxa i dispositius.

 

Assistència personalitzada: els Grups d'Atenció a les Víctimes (GAV)

Els agents d’aquests grups disposen d’una formació específica per dur a terme la seva tasca: fer la protecció, seguiment i assessorament de les persones víctimes de la violència domèstica i de gènere.

Mitjançant la detecció de casos de maltractament, s’ofereix a les persones que el pateixen un acompanyament molt professional i sensibilitzat que va més enllà de la protecció.

Els grups d’atenció a les víctimes també s’orienten a la protecció, assistència i seguiment de les persones que pateixen delictes d’odi i discriminació.

Mediació, la gestió alternativa del conflicte

La mediació del cos de Mossos d’Esquadra és pionera a nivell internacional en aquest camp, on la resolució del problemes a través de la gestió positiva permet reduir la conflictivitat social.

La policia manté contacte continuat amb col·lectius de signe ben divers amb l’objectiu d’identificar interlocutors vàlids i establir canals de comunicació fiables.

Es pretén no només evitar i resoldre problemes, sinó també evitar l’escalada d’enfrontaments, així com conèixer i incidir en les seves causes per tal de reduir la conflictivitat.

Com volem evitar els conflictes, per exemple, en el cas d'una reinvindicació pública?

  • Identifiquem interclocutors per crear espais de diàleg.
  • Els assessorem sobre:
    • la legislació i el procediment administratiu que cal seguir;
    • les formes recomanables que es desenvolupi la manifestació o concentració;
    • les conseqüències administratives dels incompliments.
  • Informem de les situacions de risc que es poden produir en contra de la seguretat dels participants i de tercers persones.
  • Negociem el desenvolupament dels actes reivindicatius per evitar els incidents.

 

En definitiva, volem garantir que tothom podrà exercir els seus drets fonamentals de manifestació i de lliure mobilitat en un ambient pacífic i, si és possible, amb la mínima intervenció de la policia.

 

Mediació
Data d'actualització:  01.09.2016