imatge comerciants
L'augment de l'activitat comercial en determinades èpoques de l'any fa necessari extremar les mesures de seguretat per evitar que es cometin delictes.

A continuació us facilitem un seguit de consells que us poden orientar de forma genèrica.
  • No acumuleu diners a les caixes enregistradores ibuideu-les sovint.
  • És convenient que al llarg del dia efectueu diversosingressos a les entitats bancàries. Eviteu portar molts diners de copi, quan calgui, feu-ho amb discreció i adoptant totes les mesures deseguretat possibles.
  • Limiteu les vies d'accés a l'establiment per facilitar elcontrol i dificultar la fugida en cas de robatori.
  • Instal·leu xips de seguretat als productes.
  • Si disposeu de vigilant de seguretat, quan hi hagi motiusde sospita, pot fer un escorcoll de les bosses i l'abric del client enun lloc habilitat.
  • En determinats comerços pot ser convenient instal·lar uncircuit tancat de televisió.
  • Un tècnic en seguretat us pot fer un projecte de milloraadaptat a les necessitats del vostre establiment.
  • Cal que el personal sigui conscient que les persones desconegudes no han de conèixer les mesures de seguretat instal·lades.
  • També han de conèixer aquell àmbit de la seguretat que els pertoca o els pot afectar (cal definir el coneixement de la seguretat de l'establiment en funció del grau de responsabilitat).
  • Si no disposeu de vigilant de seguretat, designeu persones de confiança que coneguin els sistemes de detecció que hi ha instal·lats i que es responsabilitzin de connectar-los.
  • Porteu un control del nombre de còpies de claus de l'establiment i de les persones que en disposen.
  • Recordeu que les targetes de crèdit són personals i intransferibles.
  • A l'hora de comprovar les dades de la persona titular de la targeta amb el document d'identificació del client, sigueu rigorosos. No accepteu excuses de parentiu ni altres arguments, com haver-se deixat la identificació al vehicle.
  • Comproveu sempre que les dades de la targeta, nom i numeració, que s'imprimeixen al rebut coincideixen amb les dades de la targeta de la persona titular.
  • Davant de qualsevol irregularitat, aviseu la persona encarregada o el servei de seguretat. En el cas que no en disposeu, aviseu la policia amb discreció.
  • En cas de dubte sobre la legalitat de la targeta no efectueu l'operació comercial.
  • No us deixeu intimidar per les presses del client o pel nombre de persones que esperen ser ateses.
  • Eviteu qualsevol tipus de confrontació i actueu amb tota naturalitat. En aquesta situació és útil que us fixeu en aquells trets característics del client, com poden ser tatuatges, cabell, ulls, roba... Podria marxar amb discreció sense esperar el servei de seguretat.
  • Comproveu sempre les mesures de seguretat i les particularitats que presenten els bitllets d'euro.
  • Si creieu que un bitllet és fals, no l'accepteu. En cap cas inicieu una discussió. Comuniqueu a la persona que aparentment el bitllet és fals i que segurament ha estat objecte d'un engany. Cal portar a la policia els bitllets falsos.
  • Si veieu que la persona no vol esperar l'arribada dels serveis de seguretat, no us hi oposeu. Intenteu retenir-ne mentalment les característiques físiques, la roba i, si es dóna el cas, la descripció del vehicle i els acompanyants.

Si tot i les precaucions que preneu, sou víctimes d'un fet delictiu, cal que el denuncieu.

Heu de presentar denúncia a la policia.

Si presenteu denúncia a les dependències policials heu de saber que:

  • Les oficines d'Atenció al Ciutadà (OAC) dels Mossos d'Esquadra presten servei les 24 hores del dia.
  • Cal que porteu un document d'identificació personal (DNI, passaport, NIE o permís de conduir).
  • Si heu patit un robatori, heu de portar una llista dels efectes sostrets amb el màxim de dades significatives.
  • Si sou víctimes d'un delicte, no heu de tocar res i heu d'avisar els Mossos d'Esquadra (112).

La col·laboració ciutadana és imprescindible per conèixer els delictes i evitar-ne de posteriors.

Data d'actualització:  27.10.2011